dimarts, 16 de gener del 2018

Circuit de Vilafranca

                                      EL CIRCUIT DE VILAFRANCA

Catalunya ha estat sempre capdavantera en el progrés industrial, en les millores socials i en inquietuds esportives. Així dons l'any 1921, per obra i gràcia dels aficionats i entusiastes membres de la PENYA RHIN, es va celebrar la 1ª CURSA INTERNACIONAL DE VOITURETTES d'Espanya, un esdeveniment que va tenir lloc a les terres del Penedès.
El circuit tan sols era una carretera sense asfaltar per on circulaven carruatges i carros tirats per cavalls, no obstant això, es van realitzar les millores necessàries per poder acollir aquest gran esdeveniment i tal com consta escrit en el cartell promocional del 1921, el van denominar així:

              "CIRCUIT DE VILAFRANCA DEL PENADES- ALMUNIA - MONJOS"

A continuació transcriuré literalment la descripció del circuit tal com consta en el programa que es va editar amb motiu de la celebració de la 2ª CURSA l'any 1922:

"A 200 metres de Vilafranca, en l'enllaç de la carretera de Barcelona a Tarragona amb la de Sant Sadurní a Sant Jaume dels Domenys, comença el circuit, formosament disposat, amb tota la carretera aplanada i amplíssima, a qual fi s'han pujat els passeigs 25 centímetres, orlada de grans plàtans i es descabdella en una línia recta de uns 3 km. fins el poble dels Monjos, travessant la riera de la Bleda en un pont situat poc abans
de l'esmentada població.
- MONJOS: La travessia d'aquesta població es fàcil, en línia recta i ampla, estrenyent-se un xic al travessar el riu Foix per un pont situat al final del poble.
Després de recórrer uns 600 metres des dels Monjos es troba a mà dreta el viratge dels Pins de Sellarés, així anomenat pels 3 magnífics pins centenaris situats a l'angle exterior de la carretera.
El viratge és en angle recte i quasi immediatament la carretera s'inclina en una regular pendent fins al nomenat Pont de la Bruixa, avui eixamplat i rectificat a l'entrada i rectificat també en el viratge de sortida, tot i així sent de viratge difícil a l'entrada i contra-viratge a la sortida. La carretera segueix amb lleu inclinació i sense accidents notables.
A banda i banda de la carretera s'estenen immensos vinyars clapejats de innombrables masies i cases de camp. Al fons s'hi aixeca una sèrie de muntanyes entre les quals es destaca el turó espadat de Castellví coronat amb una torre o castellot que data dels temps dels moros. El paisatge resulta molt pintoresc.
El circuit trenca sobtadament cap a la dreta al viratge de l'Almunia, eixamplat 10 metres, formant una plaça. És aquest un viratge molt difícil, d'angle agut i que s'ha de prendre amb precaució. Pocs metres després del viratge s'atrevissen unes quantes cases que formen un extrem de l'Almunia.
- L'ALMÚNIA: És l'agrupació més important del terme municipal de Castellví de la Marca. Després de l'Almunia es passa per davant del cementiri d'aquesta població. La carretera es desenrotlla en llargues línies rectes fins arribar a un desmunt. Aquí un viratge amb baixada condueix a un pont estret, avui allargat amb un mur de contenció en peralt per al viratge i amb la mateixa disposició el pont que es troba a mitja baixada. Es aquest el lloc més perillós del circuit, perquè la part alta del desmunt tapa la vista del pont, que apareix bruscament en arribar a mitja pendent.
Des d'aquest tros de circuit es veuen nombroses masies i aglomeracions de cases; a mà esquerra s'alça una altíssima torre quadrada nomenada de La Bleda, que és la que serveix per a elevar part de l'aigua de què es proveeix Vilafranca. Desprès d'una corba de radi molt llarg travessa la riera de La Bleda. Una baixada en línia recta, que es veu perfectament des del lloc destinat a tribunes, condueix al pont sobre la riera de Pacs, passat el qual comença la recta d'uns 800 metres amb lleugera pujada que passa davant de les tribunes amb 8 metres d'eixamplament en la carretera i tanca el circuit de Vilafranca. Aquest darrer viratge és un angle agut i està en la confluència de les dues carreteres, eixamplat també 4 metres i en peralt, el que permet atacar el viratge amb relativa velocitat.
El circuit Vilafranca-Almúnia-Monjos té 14 kilòmetres 790 metres."

Aquesta descripció del CIRCUIT es tan precisa en la seva lectura, que qui el conegui podrà ubicar-lo perfectament. Al mateix temps, qualsevol persona que vingui per primera vegada, seguint les seves indicacions, el seguirà sense cap pèrdua ja que en els 97 anys que han transcorregut, aquest no ha sofert quasi cap transformació que impedeixi identificar-lo, i això és un bé immaterial que els membres dels consistoris dels tres Ajuntaments implicats l'haurien de cuidar, fent un projecte de dinamització turística amb l'objectiu de preservar, potenciar i promoure aquest valor patrimonial històric i únic.

Realitzant aquest camí de promoció, aquest patrimoni quedarà per a les generacions futures tot explicant els inicis del que va ser l'evolució automobilística des de començaments del segle XX, i en concret a la nostre comarca, amb la particularitat que tindrem, dins de molt poc, un dels únics CIRCUITS CENTENARIS del món, i el primer d'Espanya.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada