EL CIRCUIT DE VILAFRANCA
Catalunya ha estat sempre
capdavantera en el progrés industrial, en les millores socials i en
inquietuds esportives. Així dons l'any 1921, per obra i gràcia dels
aficionats i entusiastes membres de la PENYA RHIN, es va celebrar la
1ª CURSA INTERNACIONAL DE VOITURETTES d'Espanya, un
esdeveniment que va tenir lloc a les terres del Penedès.
El circuit tan sols era
una carretera sense asfaltar per on circulaven carruatges i carros
tirats per cavalls, no obstant això, es van realitzar les millores
necessàries per poder acollir aquest gran esdeveniment i tal com
consta escrit en el cartell promocional del 1921, el van denominar
així:
"CIRCUIT
DE VILAFRANCA DEL PENADES- ALMUNIA - MONJOS"
A continuació
transcriuré literalment la descripció del circuit tal com consta en
el programa que es va editar amb motiu de la celebració de la 2ª
CURSA l'any 1922:
"A 200 metres de
Vilafranca, en l'enllaç de la carretera de Barcelona a Tarragona amb
la de Sant Sadurní a Sant Jaume dels Domenys, comença el circuit,
formosament disposat, amb tota la carretera aplanada i amplíssima, a
qual fi s'han pujat els passeigs 25 centímetres, orlada de grans
plàtans i es descabdella en una línia recta de uns 3 km. fins el
poble dels Monjos, travessant la riera de la Bleda en un pont situat
poc abans
de l'esmentada població.
de l'esmentada població.
- MONJOS: La travessia
d'aquesta població es fàcil, en línia recta i ampla, estrenyent-se
un xic al travessar el riu Foix per un pont situat al final del
poble.
Després de recórrer uns
600 metres des dels Monjos es troba a mà dreta el viratge dels Pins
de Sellarés, així anomenat pels 3 magnífics pins centenaris
situats a l'angle exterior de la carretera.
El viratge és en angle
recte i quasi immediatament la carretera s'inclina en una regular
pendent fins al nomenat Pont de la Bruixa, avui eixamplat i
rectificat a l'entrada i rectificat també en el viratge de sortida,
tot i així sent de viratge difícil a l'entrada i contra-viratge a
la sortida. La carretera segueix amb lleu inclinació i sense
accidents notables.
A banda i banda de la
carretera s'estenen immensos vinyars clapejats de innombrables masies
i cases de camp. Al fons s'hi aixeca una sèrie de muntanyes entre
les quals es destaca el turó espadat de Castellví coronat amb una
torre o castellot que data dels temps dels moros. El paisatge resulta
molt pintoresc.
El circuit trenca
sobtadament cap a la dreta al viratge de l'Almunia, eixamplat 10
metres, formant una plaça. És aquest un viratge molt difícil,
d'angle agut i que s'ha de prendre amb precaució. Pocs metres
després del viratge s'atrevissen unes quantes cases que formen un
extrem de l'Almunia.
- L'ALMÚNIA: És
l'agrupació més important del terme municipal de Castellví de la
Marca. Després de l'Almunia es passa per davant del cementiri
d'aquesta població. La carretera es desenrotlla en llargues línies
rectes fins arribar a un desmunt. Aquí un viratge amb baixada
condueix a un pont estret, avui allargat amb un mur de contenció en
peralt per al viratge i amb la mateixa disposició el pont que es
troba a mitja baixada. Es aquest el lloc més perillós del circuit,
perquè la part alta del desmunt tapa la vista del pont, que apareix
bruscament en arribar a mitja pendent.
Des d'aquest tros de
circuit es veuen nombroses masies i aglomeracions de cases; a mà
esquerra s'alça una altíssima torre quadrada nomenada de La Bleda,
que és la que serveix per a elevar part de l'aigua de què es
proveeix Vilafranca. Desprès d'una corba de radi molt llarg travessa
la riera de La Bleda. Una baixada en línia recta, que es veu
perfectament des del lloc destinat a tribunes, condueix al pont sobre
la riera de Pacs, passat el qual comença la recta d'uns 800 metres
amb lleugera pujada que passa davant de les tribunes amb 8 metres
d'eixamplament en la carretera i tanca el circuit de Vilafranca.
Aquest darrer viratge és un angle agut i està en la confluència de
les dues carreteres, eixamplat també 4 metres i en peralt, el que
permet atacar el viratge amb relativa velocitat.
El circuit
Vilafranca-Almúnia-Monjos té 14 kilòmetres 790 metres."
Aquesta descripció del
CIRCUIT es tan precisa en la seva lectura, que qui el conegui podrà
ubicar-lo perfectament. Al mateix temps, qualsevol persona que vingui
per primera vegada, seguint les seves indicacions, el seguirà sense
cap pèrdua ja que en els 97 anys que han transcorregut, aquest no ha
sofert quasi cap transformació que impedeixi identificar-lo, i això
és un bé immaterial que els membres dels consistoris dels tres
Ajuntaments implicats l'haurien de cuidar, fent un projecte de
dinamització turística amb l'objectiu de preservar, potenciar i
promoure aquest valor patrimonial històric i únic.
Realitzant aquest camí
de promoció, aquest patrimoni quedarà per a les generacions futures
tot explicant els inicis del que va ser l'evolució automobilística
des de començaments del segle XX, i en concret a la nostre comarca,
amb la particularitat que tindrem, dins de molt poc, un dels únics
CIRCUITS CENTENARIS del món, i el primer d'Espanya.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada