divendres, 29 d’octubre del 2021

1921 CIRCUIT DE VILAFRANCA. PRIMERA CURSA INTERNACIONAL.

 2021 Centenari del Circuit de Vilafranca - els Monjos - La Munia. 

En temps de l’Imperi Romà es construïren en diverses poblacions circs on se celebraven curses de quadrigues. El més proper a Vilafranca era el de Tarragona que tenia unes dimensions aproximades de 360 metres de llargada per 75 d’amplada i capacitat per a 20.000 persones. Desprès de la caiguda de l’Imperi aquesta pràctica va quedar en desús fins a principis del segle XX, coincidint amb l’arribada dels automòbils.

Tot i que des de bon començament van haver-hi curses, no va ser, però, fins a l’acabament de la Primera Guerra Mundial que s’estengueren i es regularen aquestes competicions. Així l’any 1921, a París, es va organitzar la primera cursa internacional d’automòbils a Europa. Aquest mateix any 1921, la Penya Rhin de Barcelona també va organitzar la 1ª CARRERA INTERNACIONAL de cotxes. Va ser la segona a Europa i la primera celebrada a l’Estat espanyol, i es va córrer al CIRCUIT DE VILAFRANCA DEL PENEDÈS. 

Les carreteres per on havia de passar la cursa eren només uns camins de carro, estrets i enfangats. Així que els enginyers del Ministerio de Obras Públicas i els de la Mancomunitat de Catalunya van treballar de valent per convertir-les en pista de carreres. Es van construir tribunes de dos pisos amb capacitat per a 6.000 persones -Vilafranca tenia 7.958 habitants- i es parla de més de 50.000 espectadors al llarg del circuït i l'arribada de 2.000 cotxes.

Dels 15 cotxes inscrits en aquesta primera cursa en van prendre la sortida 10, acabant-la tres, tots francesos: dos Bugatti, primer i segon lloc i un La Perle. La velocitat mitjana del guanyador va ser de 85’32 Km/hora. Fita molt important per a l’època. Els cotxes espanyols van abandonar per accidents o avaries.

La sortida es feia individualment amb intervals de 30 segons i cada cotxe tenia un cronometrador. També, per primer cop, cada marca anava pintada d’un color diferent permetent distingir-los a distància pels espectadors. Els pilots arribaven al circuit conduint els seus vehicles i feien la cursa amb el mecànic dins el cotxe.

 

Foto apareguda a la revista Stadium el 22-10-1921 del moment de l'arribada del cotxe guanyador, el Bugatti conduit per De Vizcaya, passant per la recta de tribunes.

Així és que gràcies a la Penya Rhin el nom de Vilafranca del Penedès l’any 1921 va esdevenir internacional. El traçat d’aquest circuit no permanent, de 14’790 kilòmetres, passava pels municipis de Vilafranca, els Monjos i la Munia (Castellví de la Marca), i podria haver esdevingut tan important com el famós CIRCUIT DE LE MANS de 13’626 kilòmetres, on se celebren les 24 hores des de l’any 1923.

La diferència bàsica és en creure en el que tens, invertir-hi i saber-ho promocionar.

Text aparegut al setmanari 3 de vuit de Vilafranca del Penedès el 29-10-2021.

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada