COMMEMORACIÓ DEL CENTENARI CIRCUIT DE VILAFRANCA – ELS
MONJOS – LA MÚNIA
El cap de setmana del 7 i 8 d’octubre va tenir lloc la 1ª TROBADA EN COMEMORACIÓ DEL CIRCUIT DE VILAFRANCA, amb una participació de 15 vehicles històrics i 53 de clàssics, per recordar el que va ser el PRIMER CIRCUIT INTERNACIONAL EN ARRIBAR A CENTENARI.
Fa 100 anys els camins del PENEDÈS,
que eren estrets i enfangats i per on circulaven carruatges i carros tirats de
cavalls, van veure la més gran transformació de tota la seva història en convertir-se
en el millor CIRCUIT DE CARRERES del moment. Per tal de poder arranjar
degudament aquets camins van treballar-hi els millors enginyers i tècnics, que en van modificar
l’amplada, van peraltar les corbes, van millorar amb la tècnica “MACADAM” el
terra dels camins i carreteres, ..., amb pressupostos extraordinaris i
resultats molt satisfactoris, fins arribar a convertir-se durant tres anys
seguits en el CENTRE EUROPEU DE L’AUTOMOBILISME ESPORTIU.
A la
recerca del lloc més adequat per fer-hi un CIRCUIT, el soci ENRIC RÀFOLS MARTÍ va portar-los al PENEDÈS on van escollir el
triangle de carreteres que uneix els municipis de VILAFRANCA DEL PENEDÈS –
SANTA MARGARIDA I ELS MONJOS – CASTELLVI DE LA MARCA de 14’790
quilòmetres. Actualment el traçat del CIRCUIT coincideix en la seva
totalitat amb les diverses carreteres que uneixen aquestes poblacions.
Tanmateix, cal assenyalar que aquestes s’han vist modificades pel que fa a la
seva composició i s’han adaptat a les necessitats actuals mitjançant rotondes i
ressalts.
Per a la població de Vilafranca i la seva comarca era passar
pàgina definitiva a l’impacte negatiu que havia significat la fil·loxera i
entrar en ple segle XX amb esdeveniments i iniciatives de tota mena. Així ho
podem llegir en una mostra de les notícies a la premsa local i provincial un
cop anunciada la celebració de la PRIMERA CARRERA INTERNACIONAL DE COTXES
que es faria al CIRCUIT de Vilafranca - Els Monjos - La Múnia.
Setmanari ACCIÓ del 9 d’abril de 1921: “Els
vilafranquins gaudim verament de tan afalagadores notícies que portaran grossa
gentada i renom a la nostra vila però ho celebrem en particular perquè la cursa
obligarà a l’arranjament de la carretera de l’Estat de Barcelona a Monjos que
està tan deteriorada que fa llàstima de veure.”
La revista mensual PENEDÈS del mes d’agost de 1921, a
més de remarcar els beneficis que portarà aquesta carrera, fa esment de la
possibilitat de que es converteixi en permanent: “És evident que la
celebració d’aquesta carrera a Vilafranca, reportarà grans beneficis a nostra
comarca i cal que tots contribuïm en la mida de nostres forces a què la festa
resulti brillant tant més, quan és possible, que si l’èxit acompanya als
organitzadors s’intenti la transformació del CIRCUIT en autòdrom PERMANENT, ço
que donaria a nostra comarca extraordinària animació.”
Al setmanari FRUCTIDOR del 3 de setembre de 1921: “Al
menys tindrem amb motiu de celebrar-se dita carrera l’arranjament d’uns quants
quilòmetres de carreteres, en particular d’aquí als Monjos que semblava una
torrentera.”
STADIUM del 1 d’octubre de 1921: “La Penya Rhin
nos ha descubierto un circuito: el que va de las immediaciones de Vilafranca a
Los Monjos y la Almunia. La carretera se ha hecho nueva completamente. Aquello
por donde era poco menos que imposible de caminar, está hoy convertido en
circuito, un verdadero autódromo, con el piso liso, con virajes pronunciados:
todo admirable para poder córrer a grandes velocidades. Allí donde hubiera sido
loca aventura lanzarse a 30 a la hora hace un par de meses, estamos plenamente
convencidos de que dentro de breves días se efectuaran enormes velocidades.”
Alguns de satírics com el setmanari AVANT! del 11
d’octubre de 1921: “Per tal que els corredors de la “Cursa Penya Rhin”
puguin entrenar-se el proper dissabte, l’Ajuntament ha acordat de traslladar al
divendres el mercat que habitualment celebrem aquell dia. Això és un símptoma
patològic de caràcter greu. Es veu que aquesta nova passa, que podríem apel·lar
“morbotorisme”, ha contagiat els edils vilatans.”
ACTA CONSISTORIAL de Vilafranca 12 d’octubre de 1921:
“El Sr. Abella dirigió un ruego a la presidencia referente a que en las
noches de próximo sábado y domingo presten servicio todas las lámparas
eléctricas y farolas especialmente las de las Ramblas de Nuestra Señora y San
Francisco.”
Canvi de neumàtic durant la cursa setmanari LA JORNADA
DEPORTIVA, 17 d’octubre de 1921: “En la vuelta 12, el “Matas” llega sin
el neumático de la rueda delantera izquierda. Reemplaza la rueda en menos de
medio minuto y se gana una ovación.”
Capacitat de les tribunes, EL IMPARCIAL, 19 d’octubre
de 1921: “En la meta de salida se han construido unas tribunas capaces para
3.000 personas. En ellas se colocan 6.000.”
Aquestes carreres van ser tan populars que la celebrada 21-10-1923,
en coincidir la seva data amb la del partit entre el C.F. Barcelona i l’Europa,
la Federació de Futbol el va ajornar perquè el públic puguis venir a presenciar
aquesta carrera internacional. Així és que podem assegurar que van ser molt
importants pel PENEDÈS ja que durant els tres anys de celebració van
venir en un sol dia més de 50.000 persones, a més de 2.000 cotxes, són xifres
de fa cent anys.
EL CIRCUIT DE VILAFRANCA – ELS MONJOS – LA MÚNIA que tenim al
PENEDÈS el podem considerar “EL BRESSOL DE LA FÓRMULA 1 A ESPANYA”.
És un circuit semi permanent o temporal, situat entre
carreteres públiques. Ha estat el primer on s’han celebrat TRES PREMIS
INTERNACIONALS i que ha arribat a CENTENARI. Aquest va ser un
projecte estratègic que va situar el PENEDÈS en el centre mundial de
l’automobilisme, que va atreure persones de tot el món. Durant l’any 1922 es va anunciar fer-lo permanent amb un pressupost de 1.300.000 pessetes. Però, malauradament,
aquest projecte va quedar oblidat.
El traçat del CIRCUIT DE VILAFRANCA, que tenim al PENEDÈS,
s’hauria de preservar pel que va significar dins la història de les
competicions automobilístiques internacionals a Europa, i per a coneixement de
les generacions futures.
Avui hem d’agrair la bona predisposició de les administracions
locals, per on transcorre el CIRCUIT, que amb l’assessorament del
Clàssic Motor Club del Bages han fet possible aquest acte de reivindicació
permetent-nos recordar les persones que
van aconseguir convertir en realitat el somni de remodelar camins de carro per
a fer-ne pistes de carreres que van ser l’enveja i model a seguir en els futurs
CIRCUITS, tant de l’estat espanyol com d’Europa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada