El primer va ser publicat el 29-05-2015:
- Ben sovint hi
ha coses que et fan adonar de com són les persones les que fan la
història, els indrets on aquesta succeeix passen a formar-ne part,
sovint malgrat el desinterès o apatia dels que en són els seus
habitants. Aquesta reflexió és aplicable a molts àmbits i també a
Vilafranca, a la nostra senyora vila.
Entre els anys
1921 i 1923, Vilafranca va esdevenir el centre mundial dels
aficionats al món automobilístic, un món tecnològicament molt
diferent de l’actual, però que feia camí per arribar al que és
en l’actualitat. En va esdevenir el centre per obra i gràcia d’una
colla d’entusiastes del motor que van escollir Vilafranca per a
situar-hi un circuit on poder celebrar-hi curses automobilístiques i
va ser aquí on es va celebrar la primera cursa internacional
d'Espanya de vehicles de quatre rodes a motor, la que va ser la
segona cursa d'Europa, després de la que s’havia celebrat a
França.
A la seva
columna "El barrinaire" en Josep Arasa i Ferrer a aquestes
mateixes pàgines ho comentava de forma resumida el 20 de febrer del
2010. Tot i això ha estat l'aparició del llibre Penya Rhin
de Ramón Giner i Filella el passat més d’abril el que ens ha
permès comptar amb una amplia informació amb infinitat de detalls i
fotografies del moment sobre aquestes curses.
En sortir de
l’acte de presentació alguns assistents comentàvem el
desconeixement que en teníem d'aquestes curses i de la repercussió
que van tenir a nivell mundial. És trist que fins ara no en sabéssim
gran cosa, però encara és més trist que no hi hagi cap mena de
plafó informatiu que ho recordi i que tampoc no hi hagi cap carrer
dedicat a aquest entusiastes que en aquells anys van
internacionalitzar la nostre vila, malgrat que sovint eren "gent
de fora".
Aquest segon va ser publicat el 11-12-2015:
- Si posem “Penya Rhin” al cercador d’internet, l'entrada de la
Viquipèdia ens diu: "L'any 1921 és va disputar el Campionat d'Espanya
d'automobilisme (segon d'Europa desprès del francès), organitzat per la Penya
Rhin. Va començar a Vilafranca del Penedès els anys 1921, 1922 i 1923".
Eren carreres de ressò internacional i van comptar amb l’acreditació de
corresponsals de tota Europa.
Va ser aquí, a la cursa vilafranquina, on es van establir algunes de les normes encara vigents a l'actual Formula 1. Vilafranca, amb una població que no arribava als 9.000 habitants, va rebre fins a 25.000 espectadors amb ganes de no perdre's l’oportunitat de veure en directe aquestes curses; entre ells hi havia personatges de la reialesa, noblesa i de les més distingides famílies del moment, i això tres anys seguits.
En el llibre “L'Abans” dedicat a l'Alt Penedès de l'any 2000, a les
seves 642 pàgines sols podem trobar dues línies dedicades a la Penya Rhin. En
els llibres “Vilafranca, capital del Penedès”, del 2003, i mes recentment la
“Història de Vilafranca del Penedès” del 2008, no hi ha cap referencia ni al
circuit ni de les curses que van fer que la nostra vila fos capdavantera en
aquests espectacles esportius en tot l'àmbit mundial.
"Diuen que un poble no té identitat i no té memòria històrica és
un poble vuit, sense contingut". Paraules copiades literalment del
preàmbul d’un dels llibres que acabo d'esmentar. Per ser coherents amb la frase
ens caldria fer justícia a aquests 95 anys d'oblit de uns fets que formen part
de la nostra història, com a mínim col·locar un plafó on s'expliqui aquests
esdeveniments, hauria de situar-se al mateix indret on hi havia les tribunes
del circuit que, per cert, tenien una capacitat per a més de 6.000 persones.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada