Aquest lloc històric, que avui ens ha obert les seves portes és on té els Monjos els seus orígens, en aquest molí fariner construït a finals del segle X a la riba del riu Foix, d’on pren el nom. Ben comunicat, a l’estar situat a la mateixa Via Augusta, aquella via construïda pels romans que comunicava Roma amb Cadis, que va ser la precursora de la carretera nacional 340 i on prop d’ella haurà de passar el “corredor del Mediterrani”. Així el fet d’estar a la Via Augusta va significar que aquest barri prengués el relleu en importància demogràfica al nucli inicial de Santa Margarida, no tan ben situat.
A principis dels anys 20 del
segle passat Santa Margarida i els Monjos tenia una població de 1.690
habitants, que vivien del camp i de la incipient fàbrica de ciment instal·lada.
No va ser fins a finals d’aquesta dècada que als seus carrers s’hi va
instal·lar electricitat, i es van instaurar els serveis de correus i telègraf.
Això no va obstaculitzar que vinguessin els millors pilots d’Europa conduint
els cotxes més ràpids del moment, aconseguint velocitats impensables en aquells
anys. A la cursa de l’any 1923, concretament a la setena volta els dos cotxes
TALBOT participants, al seu pas pels Monjos van arribar a la velocitat de 150
quilòmetres per hora. Així figura a la premsa d’aquell dia: “Divo
y Resta a 25 metros: ahora empieza la batalla; Divo ataca en la recta de Los
Monjos: marchan durante dos kilómetros los dos a 150 por hora”. Això amb els cotxes de fa cent anys,
sense cap mesura de seguretat i per carreteres sense asfaltar.
He esmentat CIRCUIT DE
VILAFRANCA, però evidentment la raó d’un CIRCUIT és fer possible que hi hagi curses i aquestes van ser organitzades per una PENYA d’amics, amants dels
cotxes, la velocitat, les innovacions i que van saber canalitzar aquesta
demanda social organitzant, sense cap suport oficial, unes curses que van ser
enveja i referent de tot Europa. Aquesta PENYA, estava formada per empresaris,
enginyers, fabricants de cotxes, periodistes, etc., tots ells amb gran visió de
futur. Es reunien a la cafeteria, avui ja desapareguda, de la plaça Catalunya
que es deia RHIN, i d’aquí els hi va venir el seu nom. Van constituir-se en
societat l’any 1916, en plena Primera Guerra Mundial, primer fent carreres
entre ells i la cosa va anar a més, fins a arribar l’any 1921 de la mà de
Joaquim Molins Figueras en organitzar premis internacionals. Per aconseguir-ho
van adaptar la reglamentació francesa a la prova, fet que va significar que
aquestes curses quedessin incloses al “CALENDARI OFICIAL DEL BUREAU
INTERNACIONAL”. D’entre els socis hi havia Enric Ràfols Martí, d’arrels
penedesenques, va ser ell qui l’any 1908 ja havia organitzat la COPA CATALUNYA,
la primera competició automobilística de l’estat espanyol, de la qual se’n van
celebrar tres edicions. Buscar un enclavament per situar-hi el circuit, els va
portar al Penedès, escollint el triangle de carreteres que uneix
Vilafranca-Monjos-La Munia, de 14’79 quilòmetres. Aquí és on es va córrer la
primera carrera internacional de cotxes de l’estat espanyol, que va ser la
segona d’Europa després de la de París d’aquell mateix 1921. En aquestes curses
es van incorporar noves normatives, algunes vigents avui en dia, com el fet que
cada marca de cotxes s’identifiqui amb un color específic, o bé que la sortida
de tots els vehicles es fes de manera conjunta, com es va produir per primer
cop en la cursa de 1923.
Aquestes curses van ser molt
populars, tant era així que la tercera cursa celebrada el 21 d’octubre de l’any
1923, en coincidir la seva data amb la del partit entre el C.F. Barcelona i
l’Europa, la Federació de futbol el va ajornar perquè el públic puguis venir a
presenciar la carrera del CIRCUIT DE VILAFRANCA. Unes dades del que van
representar aquelles carreres pel Penedès: Durant els tres anys que es van
celebrar van venir, per un sol dia i al llarg dels tres anys, més de 50.000
persones, a més de 2.000 cotxes, pensem que són xifres de fa cent anys.
Aquestes curses comportaven un grau d’incertesa important, ja que es feien per
primer cop i ningú podria saber si tindrien èxit o no; tot i això amb molta
il·lusió i treball les van portar endavant. Es van projectar unes tribunes
desmuntables que tenien una llargada de 135 metres on hi cabien més de 6.000
persones, Vilafranca tenia 7.958 habitants. Tenien un apartat per acollir els
corresponsals de premsa arribats a més de Catalunya, Espanya, França, Itàlia,
Anglaterra, Àustria, Bèlgica, Alemanya i fins i tot dels EE.UU. On s’havia
instal·lat telèfon i telègraf per poder enviar les cròniques quasi en temps
real. A la cursa de l’any 1923, es va instal·lar per primer cop, a l’estat
espanyol, altaveus perquè el públic pogués estar en tot moment informat de com
evolucionava la carrera.
EL CIRCUIT DE VILAFRANCA que tenim al Penedès podem considerar-lo “EL
BRESSOL DE LA FÓRMULA 1 A ESPANYA”.
És un circuit semi permanent o
temporal, situat entre carreteres públiques, sent per les seves
característiques el primer on es van celebrar TRES PREMIS
INTERNACIONALS i que ha arribat a CENTENARI. Aquest va ser un projecte
estratègic que va situar el Penedès en el centre mundial de l’automobilisme,
que va atreure persones de tot el món, però que, malauradament, ha quedat
oblidat.
D’entre els circuits més
importants d’Europa inaugurats als anys vint tenim:
- Circuit
de VILAFRANCA DEL PENEDÈS, a Catalunya, de l’any 1921.
- Circuit de MONZA, a Itàlia, de
l’any 1922.
- Circuit
de LE MANS, a França, de l’any 1923.
- Circuit
de LASARTE, al País Basc, de l’any 1924.
- Circuit
de SPA-FRACORCHAMPS, a Bèlgica, de l’any 1925.
- Circuit
de NÜRBURGRING, a Alemanya, de l’any 1927.
- Circuit
de MONTECARLO, a Mònaco, de l’any 1929.
De tots ells els únics que no
tenen activitat són els de l’estat espanyol, casualitat o desídia? Penso que aquest traçat s’hauria de preservar
pel que va significar dins la història de les competicions automobilístiques
internacionals a Europa, i per coneixement de les generacions futures.
Actualment, el traçat del CIRCUIT no consta inclòs dins l’inventari del
Patrimoni Arquitectònic del Departament de Cultura. Per aquesta raó el 16 de
febrer de 2022 vaig sol·licitar a la Direcció General del Patrimoni Cultural de
la Generalitat de Catalunya que fos declarat Bé Cultural d’Interès Nacional. En
la seva resposta, de 13 pàgines, del 18 de març de 2022 manifesta que: “tot
i els valors històrics del CIRCUIT DE VILAFRANCA DEL PENEDÈS, aquests no
s’ajusten a les característiques de les categories de BCIN que estableix la
Llei 9/1993, de 30 de setembre, del Patrimoni Cultural Català. No obstant això,
i tenint en compte els valors relacionats amb la memòria històrica d’aquest
esdeveniment, es suggereix estudiar la possibilitat d’impulsar la seva difusió
incrementant els panells informatius en diferents punts del CIRCUIT, o a través
d’actes rememoratius d’aquest esdeveniment esportiu amb implicació social o
municipal”.
D’acord amb aquesta resposta i,
en veure que estaven implicats 5 ajuntaments diferents i que abastaven dues
províncies, el 16 de maig de 2022 vaig fer una instància al Departament de
Cultura del Consell Comarcal de l’Alt Penedès, en que informava del suggeriment
fet per la Direcció General del Patrimoni Cultural de la Generalitat de
Catalunya, sol·licitant que organitzessin una trobada amb els Ajuntaments
implicats per posar en valor el traçat del CIRCUIT per tal que es preservi, es
faci difusió, a més de poder impulsar actes rememoratius d’aquest esdeveniment.
En la resposta del passat 29 de
juny exposen: “Creiem fermament que qualsevol iniciativa d’aquest tipus s’ha
d’impulsar i liderar des de l’Ajuntament de Vilafranca del Penedès després de
valorar-la tècnicament i econòmica. El Consell Comarcal no té competències ni
capacitat econòmica per posar en valor el traçat, preservar-lo, senyalitzar-lo
o organitzar un acte esportiu amb cotxes d’època. En qualsevol cas, si
l’Ajuntament de Vilafranca decideix impulsar alguna d’aquestes iniciatives, des
del Consell Comarcal procurarem donar-hi suport en la mesura de les nostres
possibilitats”.
Així que el dia 30 de juny vaig
enviar una instància a l’ajuntament de Vilafranca en que els hi exposava
aquesta ferma creença, manifestada pel Consell Comarcal i demanant lideratge
per aquest projecte de posar en valor el traçat, preservar-lo i poder
organitzar actes rememoratius d’aquest esdeveniment. En la reunió posterior
mantinguda amb el Tinent d’Alcalde va valorar la proposta i, contactaran amb
els altres ajuntaments per reunir-se, coordinar i donar resposta als
suggeriments fets per la Directora general del Patrimoni Cultural de la
Generalitat.
El llibre de Santa Margarida i els Monjos, a la pàgina 17 quan parla de Patrimoni i Identitat, hi ha una cita d’Hanna Arendt: “la nostra memòria i el nostre record necessiten cosses tangibles perquè no morin”. A veure si fem possible que no es mori el record del CIRCUIT DE VILAFRANCA.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada