dissabte, 11 d’abril del 2020

INQUISICIÓ & SUPREM


                                                       INQUISICIÓ   &    SUPREM

La caiguda de l’Imperi Romà va significar la creació de diferents punts de poder en els seus territoris, tot i que tan sols en la forma ja que en el fons va seguir predominant el mateix sistema de govern que havia emprat a les acaballes de l’Imperi, on l’Església catòlica tenia el poder moral de tots els territoris independentment de qui els governava, ja que aquests sempre manaven per la gràcia de Deu. Aquesta aliança va funcionar fins que van aparèixer moviments contraris a l’exclusivitat moral en poder de l’Església catòlica. Al veure qüestionada la seva autoritat, en el Concili de Tours de l’any 1163, es va acordar la persecució d’aquestes desviacions al poder de Roma. Així l’any 1184, el papa Luci III va decretar el “AD ABOLENDAM”, l’obligació de tots els bisbes de visitar les seves diòcesis i perseguir els heretges. Aquest va ser l’inici del que desprès seria la INQUISICIÓ, que en els primers temps es va caracteritzar per ser un instrument per combatre a tots aquells que s’apartessin de la fe oficial que s’emanava des de Roma, els encarregats de jutjar els heretges eren els inquisidors i eren nomenats pel Papa.

A Castella els Reis catòlics, amb el pretext per lluitar contra pràctiques judaïtzants, l’1-11-1478 van obtenir del papa Sixte IV la butlla “EXIGIT SINSERES DEVOTIONS AFFECTUS”, quedant constituïda la inquisició en el regne de Castella, que a més els atorgava competència en el nomenament dels inquisidors, pràctica única en tots els regnes catòlics. Desprès, per pressions, Ferran II d’Aragó va aconseguir que el mateix Papa, nomenés l’any 1783 a Tomàs de Torquemada inquisidor general dels regnes de Castella i Aragó. S’havia creat el TRIBUNAL DEL SANT OFICI DE LA INQUISICIÓ per tots els territoris dels Reis Catòlics. Amb poders totals sobre la vida, fortuna i honor de tothom, era més poderós que el propi estat. Aquests van ser els inicis per eliminar tots els furts i lleis que eren vigents dins dels seus territoris. Creant les bases per a la centralització de poders. A més de lluitar contra les heretgies també els va permetre reprimir qualsevol moviment contrari a les lleis de Castella, sense que intervingués el Papa, creant així un tribunal que unificava sota el seu poder els regnes de Castella-Lleó i Catalunya-Aragó. Tant era el seu absolutisme que l’inquisidor Francisco Peña el 1578 deia: “Debemos recordar que el propósito principal del juicio y la ejecución no es salvar el alma del acusado, sinó alcanzar el bien público y dar temor a los otros”. El poder de la inquisició es basava en les delacions dels sospitosos, fetes per ciutadans de forma secreta, quedant aquests protegits pel mateix tribunal sense que els acusats tinguessin mai cap possibilitat de conèixer els seus delators. Així qualsevol persona podia acusar malèvolament per animadversió o enveja, ja que no havia de presentar cap prova. Els judicis començaven amb la presumpció de culpabilitat, així l’acusat havia de demostrar que era innocent davant del tribunal. El veredicte en la majoria dels judicis era de culpabilitat, tot i que es podia apel·lar al Consell de la Suprema Inquisició, procuraven que ningú apel·les, com tampoc que es pugues apel·lar al Papa de Roma que tenia Delegació Apostòlica. Felip II va promulgar una llei per impedir que cap condemnat pogués apel·lar al Papa. La inquisició espanyola, amb els seus poders il·limitats va continuar funcionant fins l’any 1813 que les Corts de Cadis van aprovar la seva dissolució, encara que Ferran VII el 1814 la va tornar a reinstaurar. Finalment l’any 1834, es va abolir definitivament. Va estar vigent durant 356 anys, va ser la darrera que es va abolir.

En els temps actuals hi ha un altre tipus de poder absolut que en lloc de dir-se tribunal de la Inquisició es diu tribunal del Suprem, creat l’any 1812 a les Corts de Cadis, que perseguia en un principi la SEPARACIÓ DE PODERS, però que en realitat segueix els seus mateixos paràmetres per aconseguir els mateixos resultats, tenint també poders absoluts sobre les vides, les fortunes i l’honor de les persones que, segons ells, es desvien del camí correcte prèviament marcat per l’autoritat del poder central. Qui arriba a ser jutjat ha de demostrar que no és culpable i demostrar sense cap dubte raonable, que és innocent. A més posen les traves impensables perquè els declarats culpables no puguin a arribar apel·lar i ni molt menys que la seva autoritat pugui arribar a ser qüestionada per tribunals no espanyols. Sembla que tan sols es va voler canviar el nom com era conegut el tribunal, ja que el funcionament i la finalitat segueixen sent les mateixes.

En aquest moment ens trobem en ple segle XXI, els membres del tribunal han jutjat i condemnat als acusats del procés, seguint unes pautes quasi inquisitorials, ells no havien de demostrar res, tota vegada que els acusats partien del fet de ser culpables i havien de demostrar que no ho eren. Tant ha estat així que els consideren tan seus que no poden permetre que en cap moment s’escapin del seu absolut control, encara que per aconseguir-ho s’hagin de extralimitar en les mateixes lleis que tan diuen que defensen. Els inquisidors també tenien tanta obsessió en el que defensaven que el que menys els importava era la veritat, el que perseguien era la confiscació dels bens i l’eliminació de qualsevol persona que pugues pensar diferent o qüestionar el que l’autoritat havia decretat. La seva actual paranoia arriba fins l’extrem d’amenaçar a funcionaris per fets que encara no han succeït, això sí, de manera subtil i sense donar la cara obertament, sabent que els que pretenen no és correcte, tot i així els pot més l’ànsia de revenja que l’ordenança de la llei.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada