AUTÒDROM TERRAMAR
L’AUTÒDROM TERRAMAR, batejat com AUTÒDROM NACIONAL, segons crònica del dia de la seva inauguració
escrita a La Vanguardia el
23-10-1923, també va ser conegut erròniament com AUTÒDROM DE SITGES, ja que la seva ubicació pertany al municipi de
la veïna població de Sant Pere de Ribes. Està d’actualitat a causa del projecte
urbanístic que aquest darrer municipi ha aprovat i que afecta l’espai que ocupen
les instal·lacions de l’AUTÒDROM així
com l’entorn natural que l’envolta.
Els autòdroms eren unes
construccions permanents que van néixer per tal de fer visibles al gran públic
els avenços, que en el camp de l’automoció s’estaven experimentant de forma molt
accelerada durant els inicis de la dècada dels anys 20 del segle passat. A
causa de la seva perillositat per les altes velocitats que prenien aquests vehicles
i a les peraltes molt pronunciades de més de 60 graus, van quedar en desús. Quan
va ser inaugurat, l’any 1923, n’hi havia tres d'importants a tot el món, dos a
Europa i un als Estats Units d’Amèrica. Aquesta és la seva utilització en
l’actualitat:
- El de BROOKLANDS, a Anglaterra, inaugurat el
17-06-1907, actualment en desús, però tot el seu entorn està protegit pel
Govern Britànic pel que ha significat per la història automobilística del Regne
Unit, a més hi ha un museu.
- El de MONZA, a Itàlia, inaugurat el 2-09-1922 i
que en l’actualitat, desprès de moltes remodelacions, és reconegut per
celebrar-s’hi el Gran Premi d’Itàlia de Formula 1.
- El d’INDIANÀPOLIS, a l’estat d’Indiana (USA),
inaugurat el 12-08-1909 i que en l’actualitat i desprès de remodelacions
celebra cada any el Gran Premi d’Indianàpolis.
Com podem constatar a la vista
del present quadre/resum, en cadascun dels tres països on existia un AUTÒDROM els seus govern i les seves administracions,
tant d’Anglaterra, d’Itàlia com dels Estats Units, han protegit el que
consideren una part de la seva història. No ha passat el mateix al nostre país,
ja que ni la Generalitat de Catalunya, ni l’Estat Espanyol, ni tampoc
l’administració municipal, s’han preocupat de mantenir i preservar aquest
patrimoni al llarg d’aquests 97 anys d’antiguitat.
El dia de la seva inauguració,
28-10-1923, la major part de les marques de cotxes, com els vehicles i els corredors
participants venien de disputar el III Cursa Internacional de Voiturettes, Gran
Premi de la Penya Rhin celebrat al Circuit de Vilafranca del Penedès el
21-10-1923.
La cursa la va guanyar Alberto
Divo a una mitjana de 156 kilòmetres per hora, que també va equivaldre a batre
el record en autòdroms del Gran Premi d’Europa i del Gran Premi d’Indianàpolis,
segons la transcripció de Maurice Bersons del diari L’Auto que va publicar a la pàgina 10 La Vanguardia el 1-11-1923.
No obstant, la volta més ràpida la va fer el comte Louis Zborosky, en 45’8
segons, a una velocitat de 157’2 kilòmetres per hora, amb un cotxe Miller de
l’any 1923. Aquest rècord no va ser batut fins l’any 2012 quan Carlos Sainz amb
un Audi A-8 va realitzar la volta del circuit en 42’6 segons, a una velocitat
de 170 kilòmetres per hora. Això vol dir que, tot i l’abandonament que ha patit
l’autòdrom, encara està en condicions de poder-hi córrer i a grans velocitats,
com ho va fer Carlos Sainz.
S’ha dit que el poble que no té
història està condemnat a desaparèixer. Aquí podem observar que en tenim
d’història, el que sembla que no tenim són ganes de conservar-la per a les
generacions futures. En aquestes poques línies s'ha posat en relleu dos exemples
de patrimoni industrial quasi centenari que per raons inexplicables estan
encara en molt bon estat de conservació, malgrat la desídia i oblit de totes
les administracions, començant pel Govern de la Generalitat. Encara estem a
temps de preservar tant L’AUTÒDROM
TERRAMAR com el CIRCUIT DE
VILAFRANCA DEL PENEDES, que els anys 1921-1922-1923 va acollir els tres
primers premis internacionals de cotxes, el que equivaldria a ser la Formula 1
actual. Són un clar exemple de l’esperit emprenedor del poble català malgrat
totes les adversitats i el que cal és procurar que, si ara tenen 97 i 99 anys, que
puguin celebrar el seu centenari estrenant una normativa de protecció i
preservació del traçat i el seu entorn.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada